Při vlastním zpracování podkladů pro kvalitní tisk, je nutno dodržet několik zásad:
- Grafické prvky a fotografie uložené v CMYK, rozlišení minimálně 300 DPI při velikosti 1:1.
- Součet barev v jednom místě nesmí přesáhnout 225%
- Nesmí být použita průhlednost, stíny a podobné efekty (sloučit do jedné vrstvy).
- Soutisk musí být bez přetisku.
- Loga ve vektorové formě, barevnost CMYK (případně Pantone u ofsetového tisku).
- Nepoužívat barevné profily (vypnout ICC profily).
- Text převedený na křivky, případně všechny použité fonty musí být součástí PDF.
- Barevnost černého textu, linek a drobné grafiky používat v nastavení K 100%
- Spadávka na všech stranách minimálně 3 mm.
- Dokument musí obsahovat ořezové značky.
- Umístění ořezových značek délky minimálně 3 mm, vzdálené minimálně 3 mm od čistého formátu.
- Při vytváření PDF umístit stránku na střed (horizontálně i vertikálně).
- PDF vytvářet zásadně pomocí postcriptového ovladače Adobe. Přímý export nemusí splňovat potřebné náležitosti, taková data jsou nekorektní pro RIP zpracování a můžou být chybně interpretována.
Souhrnně je nutno dodržet standard PDF/X-1a - více informací na www.pdf-x.cz.
Pro kvalitní vyjádření obsahu tiskoviny doporučujeme:
- Text zpracovávat ve vektorových programech, které zachovají ostrost písma.
- Velikost textu by neměla klesnout pod 3 body v černém provedení, pod 6 v jednobarevném provedení 100% C nebo 100% M. U negativního provedení by měla být velikost textu alespoň dvojnásobná.
- Text a samostatné grafické prvky by měly být minimálně 5 mm od okraje tiskoviny.
- Černé plochy a větší černé grafické prvky které nemají drobné prvky v negativním provedení, je možné nasílit nastavením složení CMYK pro maloformátový tisk 40|0|0|100 a pro velkoformátový 50|50|0|100
- U grafiky s přechody (včetně fotografií) nesmí jednotlivé barvy CMYK klesnout pod 5%.
- Při používání přetisků doporučujeme, zkontrolovat náhled přetisků.
Pro různé technologie zpracování a použití je potřeba rozdílných grafických podkladů. Zatímco pro elektronickou komunikaci je používáno bitmapového ztvárnění pro svou univerzálnost a jednoduchost, je k výrobě motivu různými technologiemi zapotřebí vektorové formy.
Pokud si nejste jistí zda máte požadovaný motiv ve vektorové nebo bitmapové formě, pro ověření je nejsnadnější použít maximálního zvětšení, které umožňuje Váš program. Zatímco u vektoru zůstává linie mezi barvami i po maximálním zvětšení stále jasná, dochází u bitmapy k znejasnění v podobě "přechodových čtverečků".
Tento rozdíl je patrný na příkladu obrázků:
vektor:
bitmapa:
Nejčastější přípony u souborů podporující vektorovou grafiku jsou: *.eps; *.ai; *.wmf; *.pdf; *.cdr; *.dwg; *.dxf; *.sxd; *.ps; *.prn; *.svg a další.
Samotná přípona souboru ovšem není zárukou, že obsahuje vektorovou podobu grafiky. Zatímco formáty souborů podporující vektor mohou obsahovat i bitmapu, je u bitmapového formátu souboru vektorové ztvárnění zcela vyloučeno.
Z používaných bitmapových formátů tedy vektorem rozhodně není: *.bmp; *.jpg; *.gif.; *.png
Pro vlastní tvorbu vektorových obrázků doporučujeme program INKSCAPE, který je k dispozici zdarma na adrese https://inkscape.org/cs/download/
Pro různé technologie zpracování a použití je potřeba čistější zpracování vektorů. Zatímco pro technologii ofsetového a digitálního tisku je možno pracovat s překrývajícími se vrstvami, zesílením pomocí obrysu a podobně, je pro technologie pískování, plotrování, gravírování, atd. potřeba zcela "čistého" vektoru.
Pokud vytvoříte, případně obdržíte vektor (v našem příkladu želvičku) je nutno jej překontrolovat v drátěném modelu nebo v obrysech.
Klasické zobrazení či samotné zvětšení nemusí odhalit nedostatky jenž jsou patrné právě při zobrazení drátěného modelu či samotných obrysů. Pro zvětšení klikněte na obrázek:
Barevný vektor:
Chybně připravený vektor:
Zubaté linky, stejná barva je ve více vrstvách, vybarvení krunýře je tvořeno překrývanou vrstvou, je použito obrysové pero k dosažení silnější linky.
Správně připravený vektor:
Není barva jako barva, pro přesné určení barvy nestačí informace "zelená jako tráva" každý zná spoustu barevností trávy, od jasné světlé zelené na jaře až po tmavou barvu na podzim přes zažloutlou v létě v období sucha. Proto je nutné přesné zadání barvy. K přesnému určení používáme 4 unifikované systémy:
CMYK
složení čtyř základních barev Cyan (azurová) / Magenta (purpurová) / Yelow (žlutá) / Key (černá) barevnost používána pro tisk plnobarevných motivů. Barevnost je založena na odečítání odraženého světelného spektra. Více informací k CMYK
PANTONE
barvy používané pro přímý tisk - používané zejména pro přesné dodržení barvy loga u odlišných technologikých postupů tisku. Barevnost dle Pantone není možné použít u technik digitálního tisku u kterého je vždy nutný převod na CMYK
RAL
Použití pro povrchové barvení výrobků (lakování, natírání ...), používáme barevnost RAL Classic – 213 odstínů. Více informací včetně ukázky barev k RAL Classic
RGB
složení tří základních barev Red (červená) / Green (zelená) / Blue (modrá). Barevnost používána pro zobrazování na projekčních zařízení vyzařující barvu (monitory, televize, fotoaparáty, mobily …) Barevnost zobrazení RAL tedy záleží na specifikaci konkrétního zařízení a jeho kalibraci barevného podání. Proto zobrazení na monitoru ne nutné brát jako informační a nikoliv přesné vyjádření barevnosti například u barevného náhledu tiskoviny. Složení RGB není použitelné pro tisk pro svou odlišnost, v případě potřeby tisknout motiv zpracovaný barevností RGB je nejprve nutný převod barevnosti do CMYK barev. Více informací k RGB
Laminace je nanášení průhledné folie na požadovaný povrch. Laminace je prováděna za studena i tepla. Nanášené folie používáme s lesklým a matným povrchem.
Samotná laminace poskytuje nejen ochranu materiálu před vnějšími vlivy, ale dodává také celkovou prestiž tiskovině. Zejména matná laminace působí velmi luxusně na pozvánkách, poukazech, deskách s klopou a při použití obálek brožur a katalogů.
Formáty jsou uvedeny v milimetrech.
Formáty obálek
Formáty jsou uvedeny v milimetrech.