• 001
  • 002
  • 003
  • 004
  • 005

Jaký je rozdíl mezi vektorem a bitmapou?

Pro různé technologie zpracování a použití je potřeba rozdílných grafických podkladů. Zatímco pro elektronickou komunikaci je používáno bitmapového ztvárnění pro svou univerzálnost a jednoduchost, je k výrobě motivu různými technologiemi zapotřebí vektorové formy.

Pokud si nejste jistí zda máte požadovaný motiv ve vektorové nebo bitmapové formě, pro ověření je nejsnadnější použít maximálního zvětšení, které umožňuje Váš program. Zatímco u vektoru zůstává linie mezi barvami i po maximálním zvětšení stále jasná, dochází u bitmapy k znejasnění v podobě "přechodových čtverečků".

Tento rozdíl je patrný na příkladu obrázků:

vektor:
vektor

bitmapa:
vektor

Nejčastější přípony u souborů podporující vektorovou grafiku jsou: *.eps; *.ai; *.wmf; *.pdf; *.cdr; *.dwg; *.dxf; *.sxd; *.ps; *.prn; *.svg a další.
Samotná přípona souboru ovšem není zárukou, že obsahuje vektorovou podobu grafiky. Zatímco formáty souborů podporující vektor mohou obsahovat i bitmapu, je u bitmapového formátu souboru vektorové ztvárnění zcela vyloučeno.
Z používaných bitmapových formátů tedy vektorem rozhodně není: *.bmp; *.jpg; *.gif.; *.png

Pro vlastní tvorbu vektorových obrázků doporučujeme program INKSCAPE, který je k dispozici zdarma na adrese https://inkscape.org/cs/download/

 

Popis správného vektoru

Pro různé technologie zpracování a použití je potřeba čistější zpracování vektorů. Zatímco pro technologii ofsetového a digitálního tisku je možno pracovat s překrývajícími se vrstvami, zesílením pomocí obrysu a podobně, je pro technologie pískování, plotrování, gravírování, atd. potřeba zcela "čistého" vektoru.

Pokud vytvoříte, případně obdržíte vektor (v našem příkladu želvičku) je nutno jej překontrolovat v drátěném modelu nebo v obrysech.

Klasické zobrazení či samotné zvětšení nemusí odhalit nedostatky jenž jsou patrné právě při zobrazení drátěného modelu či samotných obrysů. Pro zvětšení klikněte na obrázek:

Barevný vektor:

ukázka vektoru


Chybně připravený vektor:

Zubaté linky, stejná barva je ve více vrstvách, vybarvení krunýře je tvořeno překrývanou vrstvou, je použito obrysové pero k dosažení silnější linky.

ukázka chybně připraveného vektoru


Správně připravený vektor:

ukázka správně připraveného vektoru

 

Barevnost vektorů a technologie zpracování

Název Technologie Příklad
Jednolinkový

ukázka správně připraveného vektoru
• gravírování ukázka správně připraveného vektoru
Kontura

ukázka správně připraveného vektoru
• gravírování ukázka správně připraveného vektoru
Jednobarevná perokresba
barva neobsahuje barevné přechody ani stínování
ukázka správně připraveného vektoru
• gravírování
• pískování
• řezaná samolepa
• tisk
ukázka správně připraveného vektoru
Odstíny jedné barvy - černá

ukázka správně připraveného vektoru
• řezaná samolepa
• tisk
ukázka správně připraveného vektoru
Odstíny jedné barvy - modrá

ukázka správně připraveného vektoru
• řezaná samolepa
• tisk
ukázka správně připraveného vektoru
Jednobarevný přechod - černá

ukázka správně připraveného vektoru
• tisk ukázka správně připraveného vektoru
Jednobarevný přechod - modrá

ukázka správně připraveného vektoru
• tisk ukázka správně připraveného vektoru
Vícebarevná perokresba
více barev, ovšem žádná barva neobsahuje barevné přechody ani stínování
ukázka správně připraveného vektoru
• řezaná samolepa
• tisk
ukázka správně připraveného vektoru
Plnobarevný

ukázka správně připraveného vektoru
• tisk ukázka plnobarevného vektoru

 

Druhy barev - CMYK, PANTONE, RAL, RGB

Není barva jako barva, pro přesné určení barvy nestačí informace "zelená jako tráva" každý zná spoustu barevností trávy, od jasné světlé zelené na jaře až po tmavou barvu na podzim přes zažloutlou v létě v období sucha. Proto je nutné přesné zadání barvy. K přesnému určení používáme 4 unifikované systémy:


CMYK

složení čtyř základních barev Cyan (azurová) / Magenta (purpurová) / Yelow (žlutá) / Key (černá) barevnost používána pro tisk plnobarevných motivů. Barevnost je založena na odečítání odraženého světelného spektra. Více informací k CMYK

PANTONE

barvy používané pro přímý tisk - používané zejména pro přesné dodržení barvy loga u odlišných technologikých postupů tisku. Barevnost dle Pantone není možné použít u technik digitálního tisku u kterého je vždy nutný převod na CMYK

RAL

Použití pro povrchové barvení výrobků (lakování, natírání ...), používáme barevnost RAL Classic – 213 odstínů. Více informací včetně ukázky barev k RAL Classic

RGB

složení tří základních barev Red (červená) / Green (zelená) / Blue (modrá). Barevnost používána pro zobrazování na projekčních zařízení vyzařující barvu (monitory, televize, fotoaparáty, mobily …) Barevnost zobrazení RAL tedy záleží na specifikaci konkrétního zařízení a jeho kalibraci barevného podání. Proto zobrazení na monitoru ne nutné brát jako informační a nikoliv přesné vyjádření barevnosti například u barevného náhledu tiskoviny. Složení RGB není použitelné pro tisk pro svou odlišnost, v případě potřeby tisknout motiv zpracovaný barevností RGB je nejprve nutný převod barevnosti do CMYK barev. Více informací k RGB

 

Formáty papíru

A0 - 841 x 1189
A1 - 594 x 841
A2 - 420 x 594
A3 - 297 x 420
A4 - 210 x 297
A5 - 148 x 210
A6 - 105 x 148

B0 - 1000 x 1414
B1 - 707 x 1000
B2 - 500 x 707
B3 - 353 x 500
B4 - 250 x 353
B5 - 176 x 250
B6 - 125 x 176

Formáty jsou uvedeny v milimetrech.

 

Formáty obálek

C4 - 229 x 324
C5 - 162 x 229
C6/5 - 114 x 229
DL - 110 x 220
C6 - 114 x 162
B5 - 170 x 246
B4 - 250 x 353
B3 - 370 x 450

Formáty jsou uvedeny v milimetrech.

 

Hlavní rozměry měrného typografického systému

Bod || Název || mm
1 || jeden bod || 0,376
2 || dva body || 0,752
3 || briliant || 1,128
4 || diamant || 1,504
5 || perl || 1,880
6 || nonpareille || 2,256
7 || kolonel || 2,632
8 || petit || 3,009
9 || borgis || 3,385
10 || garmond || 3,761
11 || beviář || 4,137

Bod || Název || mm
12 || cicero || 4,513
14 || střední || 5,265
16 || tercie || 6,017
18 || parangon || 6,769
20 || text || 7,521
24 || dvoucicero || 9,026
28 || dvoustřední || 10,530
30 || dvě a půl cicera || 11,282
32 || dvoutercie || 12,034
36 || třícicero || 13,538
48 || čtyřcicero || 18,051

 

Knižní vazby - přehled druhů

Měkké vazby

V1
Sešitová brožura do 96 až 128 stran, je šitá drátěnou skobkou ve hřbetu nebo nití a oříznuta i s obálkou ze tří stran.
V2
Lepená brožura do 320 nebo 400 stran, podle hmotnosti papíru. Knižní blok je z jednotlivých listů nebo čtyřsložek. Ořezává se po zavěšení i s obálkou ze tří stran.
V3
Bloková brožura do 320, resp. 400 stran, s výjimkou telefonních seznamů a jízdních řádů, je šita drátem ze strany u hřbetu dvěma až pěti skobami, podle formátu. Po zavěšení do obálky se ořezává ze tří stran.
V4
Šitá brožura do 800 až 900 stran, podle hmotnosti papíru, je šita nití brožovacím stehem bez gázu. Zavěšuje se do obálky a ořezává ze tří stran.

Polotuhé vazby

V5
Má až 320, resp. 400 stran, blok může být lepen s lepenkovými přířezy dohromady nebo šit nitěmi, hřbet je rovný, desky se potahují papírem po oříznutí předního okraje knižního bloku. Horní a dolní okraj se ořezává až u hotové knihy.
V6
Dětské skládanky - leporela - mají nejvýše 7 listů z bílé ruční lepenky o hmotnosti 990 nebo 1050 g/m2. Díly jsou spojeny plátěnými proužky po obou stranách. Hotové skládanky se ořezávají na horním a dolním okraji.

Tuhé vazby

V7
Poloplátěná vazba s okraji. Kniha může mít podle hmotnosti papíru až 800 nebo 1400 stran, do tloušťky 50 mm. Kniha musí mít předsádky. Složky jsou šity nití knižním stehem na gáz, při zpracování na automatických linkách bez gázu. Tenké svazky do 8 mm se neoblí, při tloušťce 9 až 25 mm mohou být rovné nebo oblé, od 26 mm vždy oblé. Desky musí být provedeny podle formátu knihy z lepenky o hmotnosti 1250 až 2300 g/m2. Potahují se papírem, hřbet je plátěný. Knižní blok se ořezává po vyšití a zaklížení. Okraje desek smějí přesahovat o 3 až 5 mm, podle formátu knihy.
V8
Tuhá vazba s okraji může mít podle hmotnosti papíru až 800 nebo 1400 stran. Složky jsou šity nití knižním stehem na gáz nebo bez gázu jako u V7. Jsou opatřeny předsádkami. Oblení hřbetu je povinné při tloušťce svazku nad 26 mm. Lepenkové desky jsou z tuhé lepenky o plošné hmotnosti 1250 až 2300 g/m2. Jsou polepeny knihařským plátnem, koženkou, novoplastovou folií apod. Knižní blok se ořezává před zavěšením do desek, které smějí přesahovat 3 až 5 mm, podle formátu knihy.
V9
Vazba do desek z plastů. Knižní blok je šit knižním stehem na gáz. Oblení hřbetu je povinné při tloušťce svazku nad 26 mm. Na desky se používá fólie z PVC, a to měkká nebo tvrdá. Desky se tvarují pomocí vysokofrekvenčního ohřevu. Knižní blok se před zavěšením uřezává, desky smějí přesahovat o 3 až 5 mm, podle formátu knihy.


Pokud byste rádi viděli, jak vzniká kniha, můžete shlédnout reportáž na www.streamtv.cz Jak se co dělá - Knihy

 

Rozlišení podkladů pro výrobu

rozlišení podkladů pro výrobu a barevnost

uváděné příklady jsou při velikosti podkladu s výsledkem v poměru 1:1

ofsetový tisk

300 DPI - CMYK

velkoplošný tisk

Uváděné informace jsou pouze orientační. Při realizaci záleží mimo jiné na pohledové vzdálenosti.

pohledová vzdálenost do 0,5m | plocha celkem cca do 0,25 m2 | 300 DPI

vzdálenost 1 m | plocha do 1 m2 | 200 DPI

vzdálenost 2 m | plocha do 2 m2 | 150 DPI

vzdálenost 4 m | plocha do 4 m2 | 100 DPI

vzdálenost 4-8 m | plocha 4 - 8 m2 | 85 DPI

vzdálenost 8-20 m | plocha 8 - 20 m2 | 40 DPI

vzdálenost nad 20 m | plocha víc jak 20 m2 | 25 DPI

elektronické zpracování

72 DPI - RGB

 

Podklady pro tisk - náležitosti tiskového PDF

Při vlastním zpracování podkladů pro kvalitní tisk, je nutno dodržet několik zásad:

  • Grafické prvky a fotografie uložené v CMYK, rozlišení minimálně 300 DPI při velikosti 1:1.
  • Součet barev v jednom místě nesmí přesáhnout 225%
  • Nesmí být použita průhlednost, stíny a podobné efekty (sloučit do jedné vrstvy).
  • Soutisk musí být bez přetisku.
  • Loga ve vektorové formě, barevnost CMYK (případně Pantone u ofsetového tisku).
  • Nepoužívat barevné profily (vypnout ICC profily).
  • Text převedený na křivky, případně všechny použité fonty musí být součástí PDF.
  • Barevnost černého textu, linek a drobné grafiky používat v nastavení K 100%
  • Spadávka na všech stranách minimálně 3 mm.
  • Dokument musí obsahovat ořezové značky.
  • Umístění ořezových značek délky minimálně 3 mm, vzdálené minimálně 3 mm od čistého formátu.
  • Při vytváření PDF umístit stránku na střed (horizontálně i vertikálně).
  • PDF vytvářet zásadně pomocí postcriptového ovladače Adobe. Přímý export nemusí splňovat potřebné náležitosti, taková data jsou nekorektní pro RIP zpracování a můžou být chybně interpretována.

Souhrnně je nutno dodržet standard PDF/X-1a - více informací na www.pdf-x.cz.

Pro kvalitní vyjádření obsahu tiskoviny doporučujeme:

  • Text zpracovávat ve vektorových programech, které zachovají ostrost písma.
  • Velikost textu by neměla klesnout pod 3 body v černém provedení, pod 6 v jednobarevném provedení 100% C nebo 100% M. U negativního provedení by měla být velikost textu alespoň dvojnásobná.
  • Text a samostatné grafické prvky by měly být minimálně 5 mm od okraje tiskoviny.
  • Černé plochy a větší černé grafické prvky které nemají drobné prvky v negativním provedení, je možné nasílit nastavením složení CMYK pro maloformátový tisk 40|0|0|100 a pro velkoformátový 50|50|0|100
  • U grafiky s přechody (včetně fotografií) nesmí jednotlivé barvy CMYK klesnout pod 5%.
  • Při používání přetisků doporučujeme, zkontrolovat náhled přetisků.

náhled podkladů pro tisk
náhled tiskového PDF: podklad_pro_tisk.pdf [111 kB]
náhled tiskového PDF včetně popisu a vysvětlivek: podklad_pro_tisk_popis.pdf [329 kB]

 

Laminace

Laminace je nanášení průhledné folie na požadovaný povrch. Laminace je prováděna za studena i tepla. Nanášené folie používáme s lesklým a matným povrchem.

Samotná laminace poskytuje nejen ochranu materiálu před vnějšímy vlivy, ale dodává také celkovou prestiž tiskovině. Zejména matná laminace působí velmi luxusně na pozvánkách, poukazech, deskách s klopou a při použití obálek brožur a katalogů.

 

end faq